LindaB83.reismee.nl

Sabah

Vorige week ben ik naar Kota Kinabalu (KK) gevlogen. Dit ligt in Sabah, de andere Maleisische provincie op Borneo. KK is de uitvalbasis voor mount Kinabalu. Dit de hoogste berg van Maleisie, bijna 4.100 meter. Afgelopen maandag heb ik deze berg beklommen. Een tour van 2 dagen, 1 nacht. Je begint op zo'n 1.950 meter. De eerste dag loop je naar het resthouse, dat ligt op zo'n 3.250 meter. Best een pittige tocht van 6,5 km! De volgende ochtend gaat de wekker om 02.00! Om 02.30 begon ik aan de klim naar de top. Het laatste stuk bestaat voornamelijk uit rotsen. Met behulp van touwen klim je naar boven. Om 05.00u heb ik de top bereikt! Op de top konden we genieten van een mooie zonsopkomst. Daarna weer terug naar het resthouse. Daar even wat gegeten en terug naar het beginpunt. Wederom een pittige tocht. Ik heb ook twee dagen behoorlijke spierpijn gehad :) Maar het was het zeker waard!

Van KK ben ik naar Sandakan gevlogen. Een ander stadje in Sabah. Vlakbij Sandakan ligt Sepilok. Dit is een Oerang Oetang rehabilitation centre. Twee keer per dag is het feeding time. In tegenstelling tot Semenggoh heb ik hier wel Oerang Oetangs gezien :) Echt heel tof! De volgende dag heb ik een 2 dagen,1 nacht tour gedaan. Een 'river cruise' over de Sungai Kinabatangan. Met een bootje vaar je langzaam langs de oevers op zoek naar wildlife. En we hadden geluk, 2x een ' wilde' Oerang Oetang hoog in de bomen gespot! Daar werd ik echt zo blij van! Dit stond hoog op mijn bucket list :) Verder een flink aantal neusapen gezien.

Na meer dan een maand te hebben doorgebracht in Maleisie is het tijd om verder te gaan. In de nacht van 24 op 25 december vlieg ik van Singapore naar Perth, Australie. Daar wil ik graag Oud&Nieuw vieren.

Ik wens iedereen een fijne kerst toe! Enjoy!

Sarawak

Vorige week zondagavond ben ik van Langkawi, via Kuala Lumpur, naar Kuching (Borneo!) gevlogen. Ik had de avondvlucht gekozen in de hoop dat ik mijn fototoestel nog terug zou krijgen. Maar helaas, in Kuching heb ik een nieuw fototoestel gekocht.

Na de nacht op het vliegveld van KL te hebben doorgebracht (je kan een bed huren per 3 uur) kwam ik maandagochtend aan in Kuching. Dit ligt in Sarawak, een provincie van Maleisie. Een stad is een leuke afwisseling na een week strand. Ik heb verschillende tours gedaan. Borneo staat o.a. bekend om haar Oerang Oetangs. Deze dieren wil ik dan ook heel graag in hun natuurlijke omgeving zien. Semenggoh Wildlife Centre is een forest/jungle waar momenteel zo'n 26 van deze mooie apen wonen. Het zijn semi wilde dieren. Iedere ochtend van 09.00 - 10.00 is feeding time. Ze geven uiteraard geen garantie dat de apen zich laten zien. Als ze geen trek of geen zin hebben, dan komen ze niet. Helaas had ik geen geluk. Heel uur daar gezeten, maar geen Oerang Oetangs. Vanochtend, ik vloog pas om 14.00u., heb ik een nieuwe poging gewaagd. Wederom kwamen ze niet opdagen. Blijkbaar is er momenteel genoeg te eten in jungle en zijn ze dus niet afhankelijk van feeding times. Op zich wel een fijn idee, maar had ze toch graag gezien!

Verder heb ik een traditioneel Longhouse bezocht, Annah Rais. Hier zijn o.a. overblijfselen van de head hunters te vinden. En ik heb 2 grotten gezocht. De Fairy Cave en the Wind Cave. Van die laatste kunnen ze de naam beter veranderen in vleermuis Cave!

Gisteren ben ik naar Bako National Park geweest. Dit park staat o.a. bekend om haar neusapen. Ben blij dat ik met een tour ben gegaan. Dan krijg je een gids en die jongens zijn getraind om wildlife te spotten. Dit keer had ik wel geluk. Ik heb de neusaap van dichtbij gezien. Er zat er eentje laag in de boom rustig te eten. Verder hebben we een track door the forest gelopen. Erg mooi.

Vandaag ben ik aangekomen in Kota Kinabalu, een stad in Sabah. Dit is de andere provincie van Maleisie op Borneo. Hier wil ik graag Mount Kinabalu beklimmen. De top van deze berg is het hoogste punt van Maleisie (ca. 4.100 m). Verder wil ik nog steeds die Oerang Oetang zien! Hopelijk heb ik hier in Sabah meer geluk.

Langkawi and Koh Lipe

Langkawi, ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Afgelopen week was echt super. Ik voel me nu een echte backpacker. De eerste twee weken heb ik ook veel mooie dingen gedaan en gezien, maar ik merkte dat ik nog erg moe was. Ik trok wel op met andere backpackers, maar dat koste best veel energie. En toen kwam ik aan op Langkawi.

Ik zit hier in een klein hostel met een leuke, betrokken eigenaar Wijay. Ik kwam tegelijk aan met Tjasa, een meisje uit Slovenie. Eerder dezelfde dag was Paul aangekomen, een Nederlander. Wijay nam ons mee naar de night market. Daar hebben we wat eten gekocht en meegenomen naar het hostel. Wijay ging later op de avond stappen met wat andere gasten. Paul, Tjasa en ik bleven in het hostel. Biertjes drinken en spelletjes spelen. Een mooie en gezellige avond.

Iedereen op Langkawi rijdt op een scooter. Tjasa en ik hadden allebei nog nooit op een scooter gereden. Volgens Wijay maakte dat niets uit. Hij liet zien hoe je een scooter moet starten, waar de rem zit en hoe je gas moet geven. En na een klein testrondje hebben we scooters gehuurd. Daarna hebben we het eiland met z'n drieen (Paul, Tjasa en ik) verkent op onze scooters. Zit je dan, op een scooter, linksrijden, korte broek en t-shirt, 60 - 70 km/uur. Wel met een helm op. Echt zo enorm gaaf! Langkawi is ook een super mooi eiland!

Helaas moest Paul dinsdagavond weer terug naar KL en van daaruit weer terug naar NL. Tjasa en ik zijn woensdag met de ferry naar Koh Lipe gegaan. Een Thais eiland, witte stranden en super mooi water, werkelijk een paradijs eiland. We zijn uiteindelijk 2 nachten gebleven. Zij ging duiken en ik heb gesnorkeld. Veel mooie vissen gezien. Nemo visjes (mijn favoriet) en ook een rog! Al snel hadden we een cocktail bar gevonden. Omgerekend 2,5 euro voor een cocktail :) Dit is mijn eerste ervaring met Thailand. Ik ben erg enthousiast! Ik ga zeker terug naar Thailand.

Gisteren zijn we met de ferry terug naar Langkawi gegaan, want vandaag vliegt Tjasa terug naar Slovenie... Ik blijf hier nog 1 nachtje en ga dan naar Kuching, Borneo. Gisteravond nam Wijay ons nog even mee stappen op Langkawi. Echt een super gezellige avond gehad!

Mijn fototoestel is per ongeluk achtergebleven op Koh Lipe. Ik heb het hostel gemaild en gevraagd of ze mijn toestel mee willen geven aan de ferry medewerkers, maar of dit gaat werken... Gelukkig maak ik back-ups op mijn tablet. Ik mis nu alleen de Langkawi en Koh Lipe foto's. Ik heb een paar foto's op mn telefoon. Misschien dat ik die straks kan overzetten naar mn tablet.

Langkawi, ik ga je missen. Kuching, kom maar op! Ben erg benieuwd naar Borneo.

Maleisie

De dagen in Kuala Lumpur liggen voor mijn gevoel al ver achter me. Ik heb sinds KL veel gezien en gedaan. Ben echt aan het reizen :) Ik geniet enorm van de vrijheid om te gaan en staan waar ik wil.

Vanuit KL ben ik op de bus naar Cameron Highlands gestapt. Dit gebied staat bekend om de theeplantages en 'Mossy Forest'. Ik heb daar een tour gedaan. Eerst gingen we met een 4WD jeep naar het hoogste punt in de omgeving. Het uitzicht was helaas niet veel, er hing veel bewolking. Daarna een jungle walk in 'Mossy Forest'. De naam zegt het al, bijna alle bomen worden bedolven onder het mos. De meeste bomen overleven dit niet, maar het mos houdt de boom op haar plaats... Onderweg passeerden we al veel thee plantages. Uiteindelijk hebben we een thee fabriek bezocht, BOH. De grootste in de omgeving. O ja, we stopten ook nog bij een butterfly farm had van mij niet gehoeven, maar ach.

Vanuit Cameron Highlands ben ik naar Taman Negara gegaan. De echte jungle :) Na een busrit van 2,5 uur gingen we verder met een bootje. Een tocht over de rivier van zo'n 3 uur! Het dorpje, Kuala Tahan, heeft veel floating restaurants. Het resort waar ik verbleef lag aan de overkant. Voor 1RM (0,25ct) was er steeds wel iemand met een bootje om 'over te steken'. Hier heb ik ook een tour gedaan. Eerst de Canopy Walk. Dit bestaat uit 12 hangbruggen tussen de boomtoppen. Je moet geen hoogtevrees hebben :) Daarna met een gids door de jungle gelopen. Na een behoorlijke klim bereikten we 2 viewpoints. Helaas geen wildlife gezien. Er leven hier in de jungle olifanten, tijgers en panters. Ze worden echter zelden gespot. Ik heb een Belgisch meisje ontmoet die 2 maanden stage loopt in de jungle. Ze doet onderzoek naar het behoud van het leefklimaat van de Maleisische tijger. Met de lokale bevolking is ze diep de jungle in geweest. Ze heeft alleen sporen van de tijgers gezien... Ik heb 's avonds een jungle night walk gedaan. Met een klein groepje en een gids met zaklampen de jungle in. Aparte ervaring. Grote spinnen, een slang en een schorpioen gespot!

Inmiddels ben ik in George Town, Penang. Dit is een (schier)eiland aan de westkust van Maleisie. Even bijkomen van de hoge temperaturen gepaard met een hoge luchtvochtigheid. In dit stadje is veel te zien en te doen. Ik verblijf in een gezellig hostel aan de rand van 'Little India'. Penang is de food capital van Maleisie. Echter ben ik fysiek niet helemaal fit geweest de afgelopen paar dagen. Veel last van mn darmen. Ik ben inmiddels weer hersteld en ga vanavond dan toch echt op onderzoek uit. Kijken of het waar is wat ze zeggen! Al schijnt het street food in Little India erg pittig te zijn... Ik ben benieuwd!

Zondag pak ik de ferry naar Langkawi. Tijd voor het strand! Waarschijnlijk ga ik van daaruit naar Thailand. Leuk trouwens dat mensen vanuit NL met me mee reizen. De topografische kennis van mijn familie neemt met de dag toe. Ik moet toegeven, ook ik maak veel gebruik van google maps :)

Kuala Lumpur

Afgelopen dinsdag ben ik met een overstap op Singapore aangekomen in Kuala Lumpur. Lange, maar prima reis. Kuala Lumpur is een drukke, leuke stad. Ze rijden hier links, dat is al best even wennen. Maar dan die scooters, die lappen alle verkeersregels aan hun laars en schieten overal tussendoor. Goed uitkijken met oversteken dus!

Ik zit in een leuk hostel aan de rand van Chinatown. Op bijna elke hoek wordt wel buiten gekookt. Het ruikt goed en ziet er oke uit, maar ik heb er nog niets durven te kopen, haha. In het hostel heb ik een Amerikaans meisje ontmoet. Woensdagochtend heb ik met haar de Buta Caves bezocht. We waren er behoorlijk vroeg dus het was nog rustig. Via een lange trap kom je in een grot die dienst doet als tempel. Best indrukwekkend. Zeker ook het enorme beeld aan de voet van de trap. In de middag ben ik naar de Petronas Twin Towers geweest. Twee indrukwekkende gebouwen verbonden met een skybridge op de 41e verdieping. Prachtig uitzicht! Daarna met de lift naar de 87e verdieping! Bizar hoog gewoon! De foto's staan op mn telefoon, de batterij van mn fototoestel was leeg. Vergeten op te laden thuis... handig ;)

Morgenochtend stap ik op de bus naar Cameron Highlands. Daar wil ik iets van een tour gaan doen. Jungle walk en/of thee plantages bezoeken, Vandaag dus laatste dag alweer in KL. Ik heb nog een tempel bezocht en verder lekker door de stad gelopen. Het is goed weer. Zo'n 30-35 gr. en af en toe wat bewolking. Moet nog wel even wennen aan die hoge luchtvochtigheid. Veel zweten en veel water drinken!

Bedankt voor alle lieve berichtjes via whats app en hier op de site. De spanningen die ik had voor vertrek waren achteraf nergens voor nodig. Ik heb het hier uitstekend naar mijn zin en ben blij om er 'even' tussenuit te zijn.

Laatste week voor vertrek

17 november is het dan eindelijk zover, het begin vanmijn sabbatical. Gedurende 15 weken zal ik proberen jullie via deze site op de hoogte houden van mijn reis. De reis zal beginnen in Kuala Lumpur, Maleisie. Daar heb ik nu 3 drie overnachtingen geboekt. Voor de rest ligt alles nog open. Wel heb ik een globaal plan. Ik zou graag naar Borneo willen en ook Thailand staat op mijn lijstje. Of ik me aan dit plan ga houden zal de tijd leren.

De spanning stijgt met nog een weekje te gaan. Ik kijk er erg naar uit en heb er vooral veel zin in!!